Què fem?

El Ioga té un vessant educatiu que, a partir d'exercicis lúdics i senzills, treballa amb tots els nivells de
creixement: físic, emocional, intel·lectual i social. En el nostre grup treballem amb els principis en els quals es basa el Ioga, tot prenent com a base l'Informe Delors i fent un treball d'unió entre algunes pedagogies i el Ioga per incidir en els processos de creixement i així poder acompanyar el desenvolupament integral en els diferents camps educatius.



26 d’abr. 2011

El Ioga Nidra una relaxació somiada per a l’aprenentatge



 Taller pràctic efectuat a les escoles oficials d’idiomes
(EOI) i en classes de francès amb nens de 2 anys


El Ioga Nidra és una tècnica molt antiga de relaxació guiada. Està concebuda per intentar allunyar de la ment les preocupacions i intentar aguditzar les capacitats de concentració i de memorització.
El seu principi bàsic consisteix a orientar els pensaments vers les sensacions corporals i a activar les capacitats imaginatives.
El procés està moldejat amb la idea d’obtenir ràpidament un estat de descans i de receptivitat en el cos i en l’esperit
El Yoga Nidra  es pot adaptar a l’objectiu i el temps del qual disposem. La seva essència pedagògica aporta tranquil·litat en el si de la vida quotidiana i en el context escolar. L’estructura dels exercicis s’adapta a tot tipus de situacions i permet als mestres i professors d’incorporar-ho en el procés d’ensenyament-aprenentatge per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu.


La metodologia consisteix a :

Viatjar al voltant del cos
Es tracta de fer una exploració de l’univers psíquic des de l’interior. La rotació metòdica de la consciència a través del cos, és com un dispositiu de les tensions psíquiques i al mateix temps també augmenta la percepció de l’esquema corporal i la representació subtil d’un mateix.


Contactar amb la seu de la confiança
L’observació de la respiració de diferents nivells del cos : abdomen, pit, gola i narius aconsegueix una descans espontani creant una influència positiva en l’esperit.


Experimentar les sensacions oposades
L’evocació de sensacions de constrast, com la pesantor i la lleugeresa, frescor i després calor, afavoreix la recerca de l’equilibri. L’experimentació d’aquestes alternances tendeix a relativitzar les influències d’allò que ens envolta sobre nosaltres mateixos i a reconduir les fluctuacions dels estats anímics.


Imaginar per assimilar els coneixements
La visualització d’imatges ràpides i d’històries simbòliques activa els dos hemisferis del cervell. El contingut d’aquests exercicis està escollit per progressar en el propi desenvolupament personal i per preparar-se per situacions difícils com podrien ser els examens. Podem incloure continguts de qualsevol tipus del currículum que ens interessi : una lliçó, memoritzar l’ortografia, revisar les normes de de gramàtica o de matemàtiques, augmentar un camp lèxic. El ventall d’escenaris és ilimitat, es pot anar des dels contes de fades per als nens més petits, pel.lícules d’acció per als joves, fins arribar a la novel.la d’aventura interior per als adults (entre d’altres…)
                                                                                                                          

Impregnar-se de la melodia de les paraules
El mètode està basat en la retirada de l’activitat de tots els sentits menys el de l’oïda. L’escolta de consignes amb una articulació i modulació de la veu en un estat de somni lúcid, permet que el sons ens impregnin  , afavorint l’aprenentatge de la fonètica i la incorporació dels nous continguts. El vocabulari utilitzat en els procés està escollit amb precisió. El timbre sonor i modulat de la veu del guia activa les esferes profundes de l’escolta i facilita la memorització.


El Yoga Nidra a l’educació
És tracta en efecte, d’un mètode emmarcat que ens permet relaxar-nos per aprendre, i aprendre en el procés de relaxació :

·      Posada en condició adequada per assimilar.
·      Focalització en les sensacions corporals.
·      Control de les emocions.
·      Activació de les facultats intel·lectuals i de la memòria( repetició en el moment adequat per fer front a l’oblit)
·      Estimulació de la creativitat (demana l’actuació dels dos hemisferis cerebrals)
·      Desenvolupament de la confiança en si mateix.
·      Preparació pels examens (anticipació de situacions per la seva visualització)
·      Millora de l’atmosfera del context de treball.


Regles d’or

Pour obtenir un efecte òptim a l’aula, és necessari anomenar els principis bàsics del mètode

·  Respectar l’ordre de successió de les seqüències
·  Efectuar intervencions curtes i freqüents.
·  Preparar el material escolar abans de la sessió.
·  Adaptar la sessió en funció de l’edat, durada, i contingut a treballar.
·  Escollir amb precisió el vocabulari utilitzat durant la relaxació.
·  Treballar la pròpia veu, articular i modular correctament les paraules i les frases.
·  Fer verbalitzar les sensacions.
·  Practicar un mateix !!!!

Sóc a la vostra disposició. Salutacions cordials

Elisabeth Werlen
Tél : 93 603 57 37 ; 697 690 765

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada